Vandindvinding

Billedet viser vandindvinding i Naturpark Tolne

I 1975 etablerede Frederikshavn Kommunes vandforsyning drikkevandsboringer i Tolne-området. Kommunen henter nu det meste af sit vand herfra. I efteråret 1997 blev der desværre konstateret pesticidrester i nogle af boringerne. Man vurderede, at de sandsynligvis stammede fra landbrug og juletræskulturer i området. Der blev i løbet af foråret 1998 indgået en aftale mellem Frederikshavn kommune og Tolne Skov om mod økonomisk kompensation at begrænse anvendelsen af sprøjtemidler på 22 hektar juletræskulturer. Sidenhen er der indgået - eller er der ved at blive indgået - overenskomst om 439 hektar, hvor der er aftalt eller tinglyst forbud mod pesticider.

I 2018 har Forsyningen Frederikshavn købt Brinkhus-arealet af Forsvaret med henblik på at beskytte grundvandet og lave nye boringer i området.

Wassergewinnung

Die Wasserversorgung der Frederikshavn Kommune etablierte 1975 Trinkwasserbohrungen im Gebiet um Tolne. Heute bezieht die Kommune den größten Teil seines Trinkwassers von hier. Im Herbst 1997 wurden leider Pestizidreste in mehreren Bohrungen gefunden. Man schätzte, dass sie wahrscheinlich von der Landwirtschaft und von den Christbaumschulen der Gegend stammten. Im Frühjahr 1998 vereinbarten die Frederikshavn Kommune und der Tolner Wald durch eine finanzielle Entschädigung die Begrenzung einer Anwendung von Sprühmitteln über 22 Hektar mit Christbaumschulen. Seit dem sind oder werden weitere Vereinbarungen über 439 Hektar eingegangen, wobei Verbote von Pestiziden entweder verabredet oder ins Grundbuch eingetragen sind.

2018 kauften die Stadtwerke Frederikshavn das Gebiet Brinkhus von den dänischen Streitkräften um das Grundwasser zu schützen und neue Bohrungen im Gebiet vorzunehmen.

Water Catchment

In 1975, Frederikshavn municipality’s water service established water drillings in the Tolne area. The municipality now gets most of its water from there. In the autumn of 1997 there was unfortunately found remains of pesticides in some of the drillings. It was presumed that the pollution originated from farming and a Christmas tree plantation nearby. In 1998, an agreement about regulation of pesticides was reached for 22 hectares of Christmas tree plantation on condition of economic compensation. Since then there has been – or is about to be – deals on 439 hectares, either by mutual agreement or by legal ban against pesticides.

In 2018, the Frederikshavn Utility Company has bought the Brinkhus grounds from the Danish Defence Forces with intention to protect the ground-water and make new drillings in the area.